Sygnaliści

Kim jest sygnalista? – to osoba, która zgłasza nieprawidłowości w Twojej firmie, organizacji, instytucji. Do nieprawidłowości zaliczamy działania niezgodne z prawem. Nie chodzi oto, kto komu zjadł pączka, lecz np kto kradnie narzędzia, kto z kontrahentów okrada Twojego pracodawcę itp. Zgłaszanych problemów może być znacznie więcej np. tuszowanie nieprawidłowego zachowania – ktoś nie przestrzega zasad bhp, ktoś robił wyścigi na wózkach widłowych. Tu nie chodzi o donosicielstwo, które w naszym kraju jest jednoznacznie kojarzone ze współpracą, z kolaboracją z donoszeniem na swoich. Tu chodzi o bezpieczeństwo i właściwe podejście do majątku pracodawcy

Wdrożenie przepisów o Sygnalistach obowiązkowe dla wszystkich firm od 50 osób już w 2024 roku.

Kim jest sygnalista, w czym może pomóc sygnalista,

Czy sygnalistę trzeba zatrudniać? – nie, sygnalistą może być każda z osób pracujących lub współpracujących. To osoba, która widzi, rozumie i reaguje. Jej reakcja polega na anonimowym zgłoszeniu nieprawidłowości, niezgodności z prawem poprzez kanał komunikacji, który zapewnia bezwzględną anonimowość

Co trzeba zrobić by spełnić zasady sygnalisty? Do zrobienia są:

  • wdrożenie dokumentacji, z którą zaznajomimy naszych pracowników lub współpracowników
  • stworzenie bezpiecznego kanału przekazywania informacji – bezpieczny kanał to taki, do którego nie ma dostępu informatyk, nikt z wewnątrz nie ma do niego dostępu, dzięki temu zachowuje się pełną anonimowość sygnalisty. To podstawa.
  • Obsługa anonimowego kanału komunikacji

Kogo dotyczy przepis o sygnalistach?

Wszystkich pracodawców zatrudniających powyżej 50 osób

Co to znaczy obsługa kanału komunikacji ?

  • Pracodawca musi mieć taki kanał informacji, który jest w 100% anonimowy – czyli taki, którego nawet IT nie jest w stanie podejrzeć.
  • Informacje z kanału muszą trafiać po pełnej anonimizacji do właściwej, określonej regulaminem, osoby. Osoby decyzyjnej, która może zainterweniować w konkretnej sprawie
  • Komunikacja przez bezpieczny kanał jest dwukierunkowa
  • Filtrowane są te zgłoszenia, które nie mieszczą się w przepisach o sygnaliście np gdy ktoś zgłasza zjedzenie kanapki z lodówki. Na istotne zgłoszenia i na te o zjedzonych kanapkach zawsze odpowiadamy, aby każdy sygnalista czuł, że o niego dbamy

Co zawiera przygotowanie dokumentacji?

  • Przygotowanie regulaminu
  • Przygotowanie instrukcji dla pracowników
  • Dwie jednorazowe wejściówki dla gości rocznie

Co zawiera obsługa anonimowego kanału komunikacji do obsługi sygnalistów?

  • Założenie anonimowego kanału komunikacji
  • Odbieranie informacji od sygnalistów, sprawdzanie czy informacja ma uzasadnienie, prowadzenie korespondencji z sygnalistami
  • Przekazywanie informacji od sygnalistów do właściwych, określonych regulaminem, osób, które mają możliwość rozwiązać problem

Sygnaliści – szkolenia dla pracowników i kadry zarządzającej

  • Prowadzimy szkolenia dla pracowników z zakresu praw i sposobu działania przepisów o sygnaliście
  • Prowadzimy doradztwo dla firm, instytucji i organizacji w zakresie najlepszego wdrożenia przepisów

Jeśli chcesz uzyskać wycenę dla swojej firmy, organizacji lub instytucji zadzwoń do nas pod nr telefonu 792 562 722 lub napisz na inspektor@inspektor-gliwice.pl Usługa świadczona jest na terenie całego kraju.